منوی اصلی |
|
|
|
نویسندگان |
|
|
|
لینک دوستان |
|
|
تبادل لینک هوشمند برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان خيمه معرفت و آدرس kheymemarefat2.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.
|
آمار بازدید |
|
|
» تعداد بازديدها:
» کاربر: Admin
|
|
آرشیو ماهانه |
|
|
|
پیوند های روزانه |
|
|
|
لوگوی ما |
|
|
|
لوگوی دوستان |
|
|
|
بر چسب ها |
|
|
حاج فردوسي , منهاج فردوسيان , عرفان , اسلام ناب , تشيع خالص , سير و سلوک , سير الي الله , معرفت , معرفة الله , قاضي , علامه طباطبايي , علامه طهراني , منهاجي , نقد منهاج فردوسيان , اشکالات منهاج فردوسيان ,
|
|
نظرات در مورد منهاج فردوسیان |
|
یک شنبه 6 اسفند 1396 |
|
|
|
|
:: برچسبها:
منهاج فردوسیان حاج فردوسی رهبر معنوی سیروسلوک، سیر و سلوک، عرفان، نرم افزار، اپلیکیشن منهاج فردوسیان، اپلیکیشن حاج فردوسی، استاد اخلاق، استاد عرفان، درس اخلاق، معارف ناب، کمال واقعی، سعادت ابدی,
|
نوشته شده توسط محمدرضا سجادی در
ساعت 14:33 |
|
نرمافزار «رهبر معنوی»، نشر آثار تربیتی «حاج فردوسی» منتشر شد. |
|
پنج شنبه 12 بهمن 1396 |
|
|
|
|
مژدهای به:
علاقهمندان به تکامل فردی؛
مشتاقان کمال واقعی؛
جویندگان سعادت ابدی؛
سالکان وادی سیر و سلوک؛
تشنگان معارف ناب اسلامی؛
خستگان صحراهای حیرت؛
پیکارکنندگان با نفس امّاره؛
لطمهخوردگان از وساوس شیطان؛
محرومان از استاد اخلاق و عرفان؛
نرمافزار «رهبر معنوی»، نشر آثار تربیتی «حاج فردوسی» منتشر شد.
لینک دانلود از سایت:
http://menhajapp.ir
:: برچسبها:
حاج فردوسی منهاج فردوسیان رهبر معنوی سیروسلوک، سیر و سلوک، عرفان، نرم افزار، اپلیکیشن منهاج فردوسیان، اپلیکیشن حاج فردوسی، استاد اخلاق، استاد عرفان، درس اخلاق، معارف ناب، کمال واقعی، سعادت ابدی,
|
نوشته شده توسط محمدرضا سجادی در
ساعت 15:12 |
|
حاج فردوسی رهبر معنوی مشتاقان کمال و سعادت |
|
شنبه 23 دی 1396 |
|
|
|
|
منهاج فردوسیان درختی است که روز به روز بزرگ تر و پربارتر میشود.
:: برچسبها:
حاج فردوسي، منهاج فردوسيان، قرآن، عرفان، اسلام ناب، تشيع خالص، سير و سلوك، سير الي الله، معرفت، معرفة الله، منهاجي، رسم الخط قرآن، القرآن العظيم، القرآن العزيز، القرآن المجيد، رسم الخط حاج فردوسي، رسم الاملاء,
|
نوشته شده توسط محمدرضا سجادی در
ساعت 10:3 |
|
حکایت دختری از زندگی خسته! |
|
پنج شنبه 16 آذر 1396 |
|
|
|
|
سلام حاج آقا ببخشید میخواستم چند دقیقه وقت شما رو بگیرم. دختری هستم که حدود ۲۴ سال سن دارم. تو خانوادهای زندگی میکنم که از زمانی که چشمم به این دنیا افتاده پدر و مادرم با هم اختلاف داشتن و مدام جنگ و دعوا بوده. برادری دارم که که مدام در حال پول قرض کردن از مردمه و هر بار با دروغهایی که سرهم میکنه از مردم پول میگیره و پس نمیده. سر هیچ کاریم نمیره و بارها قصد تجاوز به ما داشته و کارهای دیگهای کرده که … من خیلی سختی کشیدم تو خانواده همه از من خیلی توقع دارن از همه لحاظ طوری که دیگه بریدم. وقتیم که خواستگار برام میاد چون یکی از خواهرام یک سال از من بزرگتره قیامت به پا میشه درحالیکه وقتی خواستگار براش میامد حتی اجازه نمیداد خواستگاری پا توی خانه بذاره حالام دیگه خواستگاری نداره ولی با داد و بیداد نمیذاره منم ازدواج کنم حتی خانواده رو تهدید میکنه اگه این زودتر از من ازدواج کنه من خودم رو میکشم و خیلی مشکلات بیشتر از این دارم طوری که حتی دیگه اعتمادم رو نسبت به خدا از دست دادم. همش میگم خدایا تو میبینی و هیچ کاری نمیکنی. من شاگرد یکی از بزرگان که شاگرد بزرگایی مثل آیت الله بهجت، حاج اسماعیل دولابی و خیلیهای دیگه بوده بودم ولی حالا ترک کردم و حتی بعضی وقتا راحت گناه میکنم، خیلی از زندگی خسته شدم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ باسمه تعالی
سلام علیکم این طور مشکلات، نیاز به مشاورهی حضوری با مشاور خانواده دارد که بنده، نه مشاور خانواده هستم و نه فرصت مشاورهی حضوری دارم. مشاورهی مکاتبهای هم کفایت نمیکند؛ مثلاً از نوشتهی شما معلوم نمیشود شما خیلی خوب هستید که همهی خانواده از شما توقع دارند یا طوری بار آمدهاید که توقعهای معمولی را «خیلی» میشمارید. فقط میتوانم به صورت کلی، چند توصیه داشته باشم. امید است با به کارگیری همین چند توصیه، حد اقل بخشی از مشکلاتتان مرتفع گردد. ان شاء الله
۱. گناه کردن، در همه حال بد است. گناه کردن، شادی و غم نمیشناسد؛ بلکه در هر حالی بد است. گناه کردن، موفقیت و ناکامی نمیشناسد؛ بلکه در هر حالی مذموم است. پس مراقب باشید که شیطان با بهانههای مختلف، گناه را در نظرتان کوچک جلوه ندهد که روسیاه دنیا و آخرت خواهید شد.
۲. با خواهرتان به نرمی گفتگو کنید و ایشان را توجیه نمایید تا از آمدن خواستگار برای شما، ممانعت نکند. به ایشان بگویید که این رفتارها که موجب آزار شما میشود، قطع رحم است و کسی که قطع رحم کند، علاوه بر این که عمرش در دنیا کوتاه میشود، در آخرت، بوی بهشت به مشامش نخواهد رسید.
۳. خدای تعالی چون «رب» به معنی تربیتکننده است، تمام آنچه میدهد و تمام آنچه میگیرد، به هدف تربیت انسان است. پس به آنچه خارج از ارادهی شماست ـ هر چند خلاف میلتان باشد ـ رضایت بدهید و بدانید که روزی همان محدودیت، با عنایات الهی، به پلههایی برای جهش و ترقّیتان تبدیل خواهد گردید.
۴. اگر نام و نام پدرتان را ارسال کنید، این کمترین در مواقع استجابت دعا، برای حل مشکلاتتان دعا خواهم کرد و امید است خدایی که دعاها را مستجاب میکند، خط بطلان بر دعای گوشهنشینان نکشد.
موفق باشید حاج فردوسی
منبع : http://ferdowsala.blogfa.com/post/4
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
|
نوشته شده توسط محمدرضا سجادی در
ساعت 17:18 |
|
جمله کوتاه |
|
پنج شنبه 16 آذر 1396 |
|
|
|
|
حاج فردوسی در این راه فرهنگی بزرگ از همکاری همه ی علاقمندان استقبال کرده و دست آنان را به گرمی میفشارد
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
|
نوشته شده توسط محمدرضا سجادی در
ساعت 17:17 |
|
فرزند بیشتر یا تربیت بهتر؟! |
|
18 مهر 1396 |
|
|
|
|
بسمه تعالی
با عرض سلام و احترام نظر جناب عالی در باره تعداد فرزند و رابطهی تربیت آن در منهاج فردوسیان چیست؟ در قدیم شعاری بود که «فرزند کمتر، زندگی بهتر» ولی این شعار عوض شده که «فرزند بیشتر، زندگی بهتر» در منهاج فردوسیان، اصل، تعداد زیاد فرزند است یا تربیت صحیح فرزندان؟ با توجه به مشکلات جامعهی امروزی که مسلماً شما به عنوان یک پدر با آنها آشنا هستید؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ باسمه تعالی
سلام علیکم قدر مسلم، این است که اگر کسی دارای زن و فرزند شد، باید آنان را تا جایی که میتواند از آتش جهنم دور کند. دستور صریح خدای تعالی در قرآن است که میفرماید: «یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَکُمْ وَ أَهْلِیکُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجَارَهُ» یعنی: اى کسانى که ایمان آوردهاید، خودتان و خانوادهتان را از آتشى که هیزم آن، مردم و سنگهاست حفظ کنید. پس یا نباید بچهدار شوید و یا اگر بچهدار شدید، باید به اندازهی توانتان، آنان را با اعتقادات صحیح و اعمال صالح آشنا سازید و بعد از این که آشنا شدند، چنانچه واجب را ترک کردند، امر به معروفشان کنید و چنان که گناهی انجام دادند، نهی از منکرشان نمایید. امروزه، داشتن هر فرزند، مساوی با دغدغههای فراوانی است. از مراقبتهای ریز و درشت ایام بارداری گرفته تا دوران شیرخوارگی و مدرسه و سپس تحصیلات عالیه و ازدواج و شغل. در زمانهای گذشته، بچهها با آب و نان بزرگ میشدند ولی اکنون به دهها چیز دیگر نیاز دارند و خواهان آن از پدر هستند. خانههای ساده و بیامکانات قدیم، تبدیل به خانههایی شده که همه جور امکانات باید در آن باشد. امروزه خانهای که آب لولهکشی، حمام، برق، گاز، تلفن و اینترنت نداشته باشد، مخروبه محسوب شده و فرزندانمان حاضر به زندگی در آن نیستند. در قدیم، معمولاً بچهها، شغل پدرانشان را ادامه میدادند و بر درآمد اندک آن، قناعت میکردند. امروزه، معمول بچهها، به دنبال تکنولوژیهای جدید و زندگیهای لوکس و تجملاتی هستند و چیزی به نام قناعت نمیشناسند. در قدیم، هر بچه ـ چه دختر بود و چه پسر ـ بازوی خانواده محسوب میشد، ولی امروزه، بچهها، دروازهای برای تلف کردن دارایی و حاصل زحمات پدران محسوب میشوند. با این حساب، به نظر میرسد امروزه باید گفت: «فرزند کمتر، دردسر کمتر» یا «فرزند کمتر، آسودگی خیال بیشتر». توصیهی من به اصحاب منهاج فردوسیان این است که حتماً متناسب با توان مالی و فرصتی که برای تربیتشان دارند، فرزند بیاورند. دردسرها و مشکلات بچه، با بزرگ شدنش بزرگتر میشود. پس به امروزتان نگاه نکنید. عمر شریف را صرف اصلاح دیدگاهها و اعمالتان نمایید و دلخوش به استغفار فرزندانتان بعد از مردنتان نباشید. امروز و با توانی که دارید، بار خودتان را ببندید و بدون چشمداشت به خیرات بازماندگان، قدم در درجات عالیهی بهشت بگذارید. اگر بچهدار نشوید، از شما نخواهند پرسید که چرا بچهدار نشدید؟ ولی اگر فرزندی به دنیا آوردید، باید برای خیلی چیزها پاسخ آماده کنید. در دعای حضرت ابراهیم (علیهالسلام) که در قرآن آمده، تفکر کنید که میفرماید: «وَ لاتُخْزِنِى یَوْمَ یُبْعَثُونَ * یَوْمَ لایَنْفَعُ مَالٌ وَ لابَنُوْنَ * اِلاَّ مَنْ اَتَى اللهَ بِقَلبٍ سَلِیْمٍ» یعنی خدایا روزى که مردم بر انگیخته مىگردند، مرا رسوا مساز و به خاطر لغزشهایم مرا نکوهش مکن! روز رستاخیز، همان روز سرنوشتسازى است که نه دارایىهاى بسیار براى انسان سودى مىبخشد و نه فرزندان بىشمار؛ چرا که آنها نمىتوانند براى کسى کارى انجام دهند و کسى به وسیله آنها نمىتواند از کیفر کارش نجات یابد. مگر کسى که با قلبى پاک و پاکیزه از شرک و کفر، به پیشگاه خدا بار یابد. مگر کسى که با دلى پاک و پاکیزه از گناه و تباهى وارد صحراى محشر گردد. و به یاد داشته باشید که خدای تعالی به ما هشدار داده است که: «إِنَّمَا أَمْوَالُکُمْ وَ أَوْلَادُکُمْ فِتْنَهٌ وَ اللهُ عِندَهُ أَجْرٌ عَظِیمٌ» یعنی همانا داراییها و فرزندانتان مایهی آزمایش شما هستند و حال آن که مزد فراوان در نزد خداست.
موفق باشید حاج فردوسی
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
|
نوشته شده توسط محمدرضا سجادی در
ساعت 17:14 |
|
معرفی کتاب «مصباح کفعمی» (از منابع منهاج فردوسیان) |
|
18 مهر 1396 |
|
|
|
|
مقدمه: قواعد نظری و قوانین عملی منهاج فردوسیان، برگرفته از تصریحات آیات قرآن کریم و روایات معتبر شیعه از اهل بیت طاهرین (علیهمالسلام) است. این روایات، از منابع معتبر حدیث شیعه، برگرفته شده است. یکی از این منابع، عبارت است از:
مصباح کفعمی
نام کامل این کتاب «جُنه الأمان الواقیه و جَنه الإیمان الباقیه» و معروف به «مصباح کفعمی» است. نویسندهی آن، تقی الدین ابراهیم بن علی کفعمی (۸۴۰ ـ ۹۰۵ هجری) و موضوعش ادعیه و زیارات است. کتاب مصباح بعد از «البلد الأمین» نوشته شده و در حقیقت، منتخب و خلاصهای از آن است. شیخ تقی الدین کفعمی کتاب مصباح را در سال ۸۹۵ هجری ـ یعنی ۱۰ سال قبل از وفاتش ـ تألیف کرده است. کفعمی در مقدمهی کتاب مینویسد: «و قد جمعته من کتب معتمد علی صحتها مأمور بالتمسک بوثقی عروتها… و رتبته علی عده فصول تعرج بتالیها إلی أوج الوصول» نکتهی دیگر در ارزش کتاب این است که نام مصباح بر دو کتاب اطلاق میشود: ۱ ـ مصباح المتهجد نوشتهی شیخ طوسی که به مصباح کبیر هم معروف است. ۲ ـ مصباح کفعمی (کتاب حاضر). مصباح کبیر شیخ طوسی کتابی بود با مقبولیت بسیار بالا و در اکثر خانهها نسخهای از آن یافت میشد. معروف است که با آمدن مصباح کفعمی، مصباح المتهجد شیخ طوسی به حاشیه رفت و جای خود را به مصباح کفعمی داد. نویسنده در پایان کتاب، اسامی منابع خود را ذکر کرده که تعداد آنها به ۲۳۸ عنوان میرسد. این کتابها شامل موضوعات دعا، تفسیر، فقه و زیارات میشود.
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
|
نوشته شده توسط محمدرضا سجادی در
ساعت 17:14 |
|
نتیجهی اعمال + نقد |
|
18 مهر 1396 |
|
|
|
|
بسم الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) به نقل از حدیثی از امام صادق علیه السلام میفرمودند: برای اینکه بدانید اعمالی را که انجام میدهید مورد قبول خداوند قرار میگیرد یا نه، ببینید بعد از هر عمل چه کاری را انجام میدهید: ۱ ـ الطاعه بعد الطاعه دلیل علی قبول الطاعه؛ اگر طاعت پشت طاعت انجام میدهید دلیلی بر مورد قبول قرار گرفتن طاعت های شماست.
۲ ـ الطاعه بعد المعصیه دلیل علی غفران المعصیه؛ اگر بعد از معصیت و گناه ، طاعتی انجام میدهید دلیلی بر بخشیده شدن آن معصیت است.
۳ ـ المعصیه بعد الطاعه دلیل علی رد الطاعه؛ اگر بعد از طاعتی ، گناه و معصیتی انجام دهید، دلیلی بر عدم پذیرش و رد شدن آن طاعت شماست.
۴ ـ المعصیه بعد المعصیه دلیل علی خذلان العبد؛ اگر همینطور گناه و معصیت پشت گناه و معصیت انجام شود، وای به حال آن بنده که در زیانکاری بس وحشتناکی است.
آیا این حدیث، درست و منهاجی است؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
جواب:
باسمه تعالی
سلام علیکم در بارهی این متن، توجه شما را به چند نکته جلب میکنم: ۱. قسمتی از متن بالا، در منابع شیعی، یافت شد که به شرح زیر است: وَ فِی حَدِیثٍ عَنْهُ ص أَنَّهُ قَالَ: الطاعه [الْمَعْصِیَهُ] بَعْدَ الطَّاعَهِ دَلِیلٌ عَلَى رَدِّ الطَّاعَهِ وَ الطَّاعَهُ بَعْدَ الْمَعْصِیَهِ دَلِیلٌ عَلَى غُفْرَانِ الْمَعْصِیَهِ. (عوالی اللئالی العزیزیه فی الأحادیث الدینیه، ابن ابی جمهور احسائی، جلد ۱، صحفهی ۲۸۳، الفصل العاشر فی أحادیث تتضمن شیئا من الآداب الدینیه) ۲. متنی که از مرحوم مجتهدی در چهار بند ذکر کردید را در منابع شیعه نیافتم. ۳. آنچه در روایت عوالی اللئالی است، به نقل از رسول خداست نه امام صادق علیهما السلام. ۴. روایت عوالی اللئالی، مرسل است یعنی سند ندارد و نداشتن سند، حدیث را ضعیف میکند. ۵. کتاب عوالی اللئالی، مورد قبول بزرگان حدیث نیست و اشکالات متعددی بر آن وارد میدانند که در کتاب «منابع منهاج فردوسیان» به آن پرداخته شده است. ۶. مؤلف این کتاب، یعنی ابن ابی جمهور احسائی، متهم به صوفیگری و غلو است و از اعتبار و وجاهتی در میان علمای بزرگ حدیث، برخوردار نیست. ۷. از روایات کتاب عوالی اللئالی، در تنظیم برنامهی تربیتی منهاج فردوسیان استفاده نشده است، زیرا مؤلف و کتاب، هر دو مورد اختلاف و اتهام هستند.
نتیجهگیری: با این حساب، به نظر میرسد متنی که از مرحوم مجتهدی نقل کردهاید، در خور توجه نباشد.
موفق باشید حاج فردوسی
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
|
نوشته شده توسط محمدرضا سجادی در
ساعت 17:14 |
|
نقدی بر جان دادن گنهکاران از دانستن شوق خدای تعالی به توبهی آنان! |
|
18 مهر 1396 |
|
|
|
|
نقدی بر جان دادن گنهکاران از دانستن شوق خدای تعالی به توبهی آنان
صوفیه، بسیار به حدیثی استناد و چنگاندازی میکنند که در آن، ادعا شده اگر انسان، بداند که خدای تعالی چقدر منتظر و مشتاق اوست، جان میدهد. البته اصل این که خدای تعالی میخواهد و مشتاق است که انسان، از قعر طبیعت و ماده، خود را به اوج قلههای معنویت برساند، در جای خود، اثبات شده است. اما اکنون، سخن در این است که آیا انسان نیز چنین است و اگر عمق اشتیاق الهی را بداند، سر از پا نشناخته، رهسپار راه رضای او خواهد شد؟ متن روایت این است: أَوْحَى اللَّهُ إِلَى دَاوُدَ: «لَوْ یَعْلَمُ الْمُدَبِّرُونَ عَنِّی کَیْفَ إنْتِظَارِی لَهُمْ وَ رِفْقِی بِهِمْ وَ شَوْقِی إِلَى تَرْکِ مَعَاصِیهِمْ لَمَاتُوا شَوْقاً إِلَىّ وَ تَقَطَّعَتْ أَوْصَالُهُمْ مِنْ مَحَبَّتِی» ترجمه: خداوند به داوود وحى فرمود: اى داوود! اگر آنانى که از من رو گردانیدهاند بدانند که من چگونه انتظار آنها را مىکشم و چه مدارایى با آنها دارم و چگونه مشتاقم که گناهان را ترک کنند، از بسیارىِ شوق به من میمردند، و بند بندشان از محبّت من از هم جدا میشد. منبع: إحیاء علوم الدین، غزالی، جلد ۴، صفحهی ۹۵؛ کشف الأسرار و عده الأبرار، رشید الدین میبدی، جلد ۳، صفحهی ۳۵۸. پس قدیمیترین منبعی که این روایت را آورده است، احیاء علوم الدین غزالی است که کتابی اخلاقی میباشد نه حدیثی، و نویسندهاش سنی و ناصبی است. همچنین در کتاب کشف الاسرار میبدی آمده که کتابی تفسیری است نه حدیثی و نویسندهاش، از اصحاب سقیفه میباشد. بعضی از علما، این حدیث را از اسرائیلیات شمردهاند و برخی دیگر، از باب «تسامح در ادلهی سنن» و این که منافات کلیای با سایر معارف وحیانی ندارد، با تسامح، آن را پذیرفتهاند. در هر حال، از این روایت، نمیتوان به قاعدهی نظریای رسید؛ زیرا منبع آن به شدت مخدوش است، مؤلف منبع اولیهاش ناصبی است، خود حدیث، مرسل است و …
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
|
نوشته شده توسط محمدرضا سجادی در
ساعت 17:14 |
|
|
[۲۶۰] محکم: «وَأَمَّا الَّذِینَ فَسَقُوا فَمَأْوَاهُمُ النَّارُ کُلَّمَا أَرَادُوا أَن یخْرُجُوا مِنْهَا أُعِیدُوا فِیهَا وَقِیلَ لَـهُم ذُوقُوا عَذَابَ النَّارِ الَّذِی کنتُم بِهِ تُکذِّبُونَ» (سورهی سجده، آیهی ۲۰) ترجمه: «و اما کسانی که نافرمانی کردهاند پس جایگاهشان آتش است هر بار که بخواهند از آن بیرون بیایند در آن بازگردانیده میشوند و به آنان گفته میشود عذاب آن آتشی را که دروغش میپنداشتید [و سبکش میشمردید،] بچشید»
********************
[۲۶۱] محکم: «یوْمَ تُقَلَّبُ وُجُوهُهُمْ فِی النَّارِ یقُولُونَ یا لَیتَنَا أَطَعْنَا اللهَ وَأَطَعْنَا الرَّسُولَا * وَقَالُوا رَبَّنَا إِنَّا أَطَعْنَا سَادَتَنَا وَکبَرَاءَنَا فَأَضَلُّونَا السَّبِیلَا * رَبَّنَا آتِهِمْ ضِعْفَینِ مِنَ العَذَابِ وَالعَنْهُمْ لَعْنًا کبِیرًا» (سورهی احزاب، آیات ۶۶ تا ۶۸) ترجمه: «روزی که چهرههایشان را در آتش زیر و رو میکنند، میگویند: ای کاش ما خدا را فرمان میبردیم و پیامبر را اطاعت میکردیم. و میگویند: پروردگارا ما رؤسا و بزرگتران خویش را اطاعت کردیم و ما را از راه به در کردند. پروردگارا آنان را دو چندان عذاب ده و لعنتشان کن، لعنتی بزرگ»
********************
[۲۶۲] محکم: «وَالَّذِینَ کفَرُوا لَـهُم نَارُ جَهَنَّمَ لَا یقْضَی عَلَیهِمْ فَیمُوتُوا وَلَا یخَفَّفُ عَنْهُم مِّنْ عَذَابِهَا کذَلِک نَجْزِی کلَّ کفُورٍ * وَهُمْ یصْطَرِخُونَ فِیهَا رَبَّنَا أَخْرِجْنَا نَعْمَلْ صَالِحًا غَیرَ الَّذِی کنَّا نَعْمَلُ أَوَلَمْ نُعَمِّرْکم مَّا یتَذَکرُ فِیهِ مَن تَذَکرَ وَجَاءکمُ النَّذِیرُ فَذُوقُوا فَمَا لِلظَّالِمِینَ مِن نَّصِیرٍ» (سورهی فاطر، آیات ۳۶ و ۳۷) ترجمه: «و[لی] کسانی که کافر شدهاند آتش جهنم برای آنان خواهد بود. حکم به مرگ بر ایشان [جاری] نمیشود تا بمیرند [و خلاص شوند] و نه عذاب آن از ایشان کاسته شود. [آری] هر ناسپاسی را چنین کیفر میدهیم. و آنان در آنجا فریاد برمیآورند: پروردگارا ما را بیرون بیاور تا غیر از آنچه میکردیم، کار شایسته کنیم. [ولی افسوس که به آنان گفته میشود:] مگر شما را [آن قدر] عمر دراز ندادیم که هر کس که باید در آن عبرت گیرد، عبرت میگرفت و [آیا] برای شما هشداردهنده [یعنی پیامبر] نیامد؟! پس [این عذاب دردناک را برای همیشه] بچشید که برای ستمگران، یاوری نیست»
********************
[۲۶۳] محکم: «هَذِهِ جَهَنَّمُ الَّتِی کنتُمْ تُوعَدُونَ * اصْلَوْهَا الیوْمَ بِمَا کنتُمْ تَکفُرُونَ * الیوْمَ نَخْتِمُ عَلَی أَفْوَاهِهِمْ وَتُکلِّمُنَا أَیدِیهِمْ وَتَشْهَدُ أَرْجُلُهُمْ بِمَا کانُوا یکسِبُونَ» (سورهی یس، آیات ۶۳ تا ۶۵) ترجمه: «این است جهنمی که به شما وعده داده میشد. به [جرم] آنکه کفر میورزیدید اکنون در آن درآیید. امروز بر دهـانهای آنان مُهر مینهیم و دستهایشان با ما سخن میگویند و پاهایشان بدانچه فراهم میساختند گواهی میدهند».
:: برچسبها:
حاج فردوسي,
منهاج فردوسيان,
قرآن,
عرفان,
اسلام ناب,
تشيع خالص,
سير و سلوک,
سير الي الله,
معرفت,
معرفة الله,
قاضي,
علامه طباطبايي,
علامه طهراني,
منهاجي,
نقد منهاج فردوسيان,
اشکالات منهاج فردوسيان,
اشکال حاج فردوسي,
ظهور,
امام زمان,
امام عصر,
بهجت,
آيت الله بهجت,
سيد هاشم حداد,
پناهيان,
محمد شجاعي,
مرکز نشر,
آيت الله,
تصوف,
صوفي,
رسم الخط,
قرآن,
القرآن العظيم,
القرآن العزيز,
القرآن المجيد,
رسم الخط حاج فردوسي,
رسم الاملاء,
|
نوشته شده توسط محمدرضا سجادی در
ساعت 17:14 |
|
|